
Je website, hoe je het ook bekijkt: het is een van de belangrijkste plekken in je digitale klantenreis. Hier wordt bepaald of het geld dat je hebt geïnvesteerd in sociale media, SEO en de bestickering van je bedrijfswagen iets oplevert. Want uiteindelijk moet er geld in het laatje komen.
Toch wordt “de website” in veel ondernemingen stiefmoederlijk behandeld. Na de ‘post-gouden-gids’-periode, waarin iedere ondernemer hysterisch door zijn kantoor riep: “Wij moeten ook een website!”, tot één of andere webmaster hem een flinke som armer maakte, liggen veel websites vandaag de dag te verstoffen op het internet. Hierdoor gaan veel kansen om online echt te “verdienen” verloren. Toch kan je met vijf eenvoudige aanpassingen al een groot verschil maken.
Zorg dat je website up-to-date is
Ik kom ze elke dag tegen: websites waar de pop-up met aangepaste openingstijden voor de eerste coronagolf me nog vrolijk toelacht, waar de “soldenperiode van 2021” wordt aangekondigd of waar de bedrijfsleider op de foto duidelijk minder rimpels (en kilo’s) heeft dan vandaag. Een verouderde website is als een afgebleekte etalage. Je geeft de indruk dat je niet met je zaak bezig bent. Zorg dus voor recente (professionele) foto’s, werk regelmatig teksten bij of schrijf een blog. Dat is goed voor je imago, je conversie en je ranking op Google.
Maak het makkelijk om te navigeren
Ik zweer dat sommige webmasters bij het ontwerpen van een website heimelijk de zoekgeraakte plannen van een escape room gebruiken. Informatie vinden op je site moet geen digitale versie van geocaching zijn. Houd je inhoud overzichtelijk en orden je website volgens de logica van je doelpubliek. Wat je bezoeker niet kan vinden, kan hij ook niet kopen.
Spreek de taal van je klant
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: “Begrijpt mijn potentiële klant wat hier staat?” Stoere vaktermen, technische mumbojumbo of zielloze ChatGPT-copy … Wat je klant niet snapt (en niet aanspreekt) wordt ook niet gelezen. Voor je het weet loopt iedereen vrolijk aan je website voorbij.
Zorg dat je iets te bieden hebt
Je moet er misschien even voor gaan zitten omdat het je hele geloofssysteem overhoop haalt, maar … je website gaat niet over JOU, je website gaat over je KLANT. Als je site iets wil opbrengen, moet de hele logica van je menu’s en je teksten afgestemd zijn op de noden van je klant, de manier waarop je helpt en een goede “call to action”. Een gouden tip om leads te genereren met je site is je klant een gratis download aan te bieden (zoals een e-book, whitepaper etc.). Zo kan je ook nog eens klantendata verzamelen en je adresboekje voor je nieuwsbrief aanvullen.
It’s all about “Call to action”
Wanneer je bezoeker eindelijk heeft gevonden wat je te bieden hebt en helemaal weg is van je teksten, moet je hem alleen nog overtuigen om daadwerkelijk iets te kopen met een geweldige “call to action”. Een knopje met ‘Contacteer ons voor meer informatie’ dat doorverwijst naar de contactpagina is niet echt de apotheose waar hij op zit te wachten. Voorzie voldoende “call to action”-knoppen met actieve bewoordingen zoals “Dat wil ik”, “Bestel nu”, “Ik wil meer weten” om je bezoeker over de streep te trekken.
Dus…
Je website is geen digitaal eindwerk waarin je je zaak uitlegt, en het is geen virtueel huisnummer dat daar maar wat staat te blinken (want we moeten toch een site?). Het is een krachtig kanaal om nieuwe klanten aan te trekken. Een beetje empathie met je klant, wat logisch nadenken over je producten en een snufje commercieel inzicht, en het komt helemaal in orde.
Toch een extra paar ogen nodig om orde in de digitale chaos te scheppen? Iemand die je bijstaat om je webmaster de nodige pointers te geven en je website om te toveren tot een digitale bron van inkomsten? You know what to do: #callderangers