“Maar we doen toch Google Ads?” De ondernemer kijkt me met onschuldige ogen aan wanneer ik vraag naar zijn online marketingstrategie. Op de vraag of die advertenties ook iets opleveren, blijft het antwoord echter vaag. Het gladde marketingkantoor levert maandelijks kleurrijke rapporten vol indrukwekkende, maar vaak nietszeggende grafieken. Maar hoeveel van die ‘klikkers’ daadwerkelijk klanten worden? Daar hebben ze geen antwoord op. Dat is zonde, want zonder die informatie blijft Google Ads niet meer dan “reclame in de boekskes”: je geeft er geld aan uit, maar je weet niet of het werkt. SEO en SEA zijn complexe domeinen, en het is makkelijk om zonden te begaan. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij.

1. Je hebt geen idee wie je klanten zijn.
Goede SEO (en SEA) draait om gevonden worden door je ideale klant. Maar wie is die ideale klant precies, en waar zoekt hij of zij naar? Je moet verder kijken dan alleen je producten en diensten, en nadenken over de problemen die je voor je klanten oplost. Want daar ligt hun inspiratie als ze de Google-zoekbalk gebruiken. Zorg dus dat je zoekwoorden en de content op je site zijn afgestemd op jouw specifieke doelgroepen.
2. Je kiest lukraak zoekwoorden
Twee belangrijke factoren bij zoekwoorden zijn: het zoekvolume (hoe vaak het zoekwoord wordt gebruikt) en de concurrentie (hoeveel andere partijen op dit zoekwoord inzetten). Een zoekwoord met een laag zoekvolume wordt minder vaak ingevoerd, maar bij hoge concurrentie moet jouw site opboksen tegen veel concurrenten. Een goede balans tussen “volume” en “concurrentie” vraagt wat research. Gebruik tools als Google Keyword Planner, SEMrush, of Ahrefs om de juiste keywords te vinden die voor jou werken.
3. Je richt je alleen op populaire zoekwoorden
Als je enkel inzet op populaire zoekwoorden zoals “Onderhoud,” zul je veel concurrentie hebben. Specifiekere termen zoals “Oldtimeronderhoud” worden minder vaak gebruikt, maar met minder concurrenten maak je een grotere kans om hoger te scoren. Een mix van “niche” en “populair” is vaak een goede strategie.
4. Je kijkt alleen naar je eigen zaak
Het mag misschien als een schok komen, maar je bent niet alleen in de wereld van SEO. Ook je concurrenten zijn hier actief mee bezig. Kijk goed naar de zoekwoorden waarop zij inzetten én welke ze juist niet gebruiken. Zoek het gat in hun strategie en vul het op met jouw zoekwoorden.
5. Je zoekwoorden komen niet terug op je website
Je hebt veel energie gestoken in het vinden van de juiste zoekwoorden, maar deze komen niet terug op je website. Google zal dat niet waarderen en dat merk je in de zoekresultaten. Je site belandt op de tweede pagina van de zoekresultaten, en zoals je weet, komt daar vrijwel niemand. Gebruik je zoekwoorden dus ook daadwerkelijk op je site, in je teksten en blogposts.
6. Je website helpt je klanten niet verder
Niets is zo frustrerend als via een zoekterm op een website terechtkomen en niet weten wat de volgende stap is. Je klikt vergeefs op menu-items en doorbladert pagina’s op zoek naar een oplossing. Resultaat: je klikt weg en zoekt een andere site op. Zorg dat je zoekwoorden leiden naar specifieke landingspagina’s waar bezoekers snel een oplossing voor hun probleem vinden, met behulp van een beetje storytelling. Doe je dat niet, dan is je “cost per click” letterlijk weggegooid geld.
Meten is weten.
Meten is weten! Veel mensen kopen zoekwoorden en sturen enkel bij op basis van “gevoel.” Gebruik Google Analytics om te meten of je campagnes effectief werken. Het aantal bezoekers is slechts één indicator. Waar komen je bezoekers vandaan? Hoe lang blijven ze op je site? Vullen ze contactgegevens in? Kopen ze iets? Een campagne moet meer opleveren dan alleen bezoekers. Door te meten kun je op tijd bijsturen en meer rendement uit je budget halen.
Maar geen paniek. Werken met Google Adds (en SEO) is niet iets dat je maar één keer doet (en ook niet iets dat je van de eerste keer 100% juist hebt). Het is een verhaal dat je moet afstemmen en afstellen op de evoluties van de markt (en de evoluties binnen je bedrijf). Het blijft uitermate belangrijk dat je doordacht in het verhaal stapt. Voor je ook maar één euro gaat uitgeven moet je jezelf afvragen WIE je wil bereiken en WAT je er wil uithalen. Je campagne moet naadloos aansluiten met je website zodat je naast bezoekers, vooral nieuwe klanten kunt aantrekken. Door goed na te denken over je strategie, je “sales funnels” goed op te zetten en vooral te meten (en bij te sturen) kunnen zoekwoorden echt bijdragen aan het succes van je digitaal verhaal.
Hulp nodig in jouw SEO strategie? Call de Rangers. We zoeken voor je uit waar je markt naar op zoek is, hoe ze jou beter kunnen vinden en wat je precies moet vertellen om hun tot klanten om te toveren.