Je herkent ze wel : De ondernemers, de mensen met een hart voor de zaak, een hoofd vol ideeën, en een telefoon vol… productfoto’s. En elke dag kan je ze vinden online met (weeral) een post die schreeuwt: “Kijk eens, dit is mijn product.” Het resultaat ?
Dag 1: Een like van tante Marleen.
Dag 2: Een hartje van de buurvrouw.
Dag 3: Crickets.
En op dag 7 worden ze door het algoritme (en door een berg volgers) vriendelijk maar kordaat helemaal uit de tijdlijn geknikkerd.
Want zo is het: Sterke socials maak je niet door elke dag hetzelfde te posten. Het algoritme heeft een attention span van een goudvis en jouw publiek ook. Volgers willen verrast worden. Geïnspireerd. Soms zelfs geamuseerd. Want DAN worden ze pas echt (of opnieuw) betalende klanten.
Dus zetten we in de laatste aflevering van Rangers Radio alle “ingredienten” nog eens deftig op een rijtje om jouw “online verhaal” op Social Media te laten renderen voor je zaak.
De ingrediënten waar het écht om draait
- Consistentie: Je hoeft niet elke dag te posten, maar zorg dat je wél voorspelbaar bent. Denk aan een vast ritme: je volgers moeten weten wanneer ze “weer iets lekkers” van jou mogen verwachten.
- Waarde: Deel iets dat blijft hangen. Dat kan een tip zijn, een weetje, een behind-the-scenes, of zelfs een foutje waar je om kan lachen. Als je volgers er iets aan hebben, komen ze terug voor meer.
- Persoonlijkheid: Het internet is al vol genoeg met generieke content. Jij bent de geheime saus. Laat je gezicht zien, je stem horen, en je unieke kijk doorschemeren in alles wat je deelt.
- Variatie: Wissel af in vorm en inhoud. Video, foto, tekst, carrousel… Je online menu moet net zo gevarieerd zijn als de kaart van je favoriete brasserie.
- Authenticiteit: Geen filters op je verhaal. Maak jezelf, je zaak en je manier van werken herkenbaar en “echt”. Zo zorg je dat de stap van “online” naar “offline” soepeler gaat worden voor je klanten.
” NEE Alain! ” Nog even wat je vooral niét moet doen
- Alleen maar producten tonen. Tenzij je het creatief verpakt (en dat bedoelen we niet letterlijk), werkt het niet meer.
- Klakkeloos trends kopiëren zonder eigen sausje. Als je gaat voor “Met AI mezelf in een Barbie-Box proppen”, zorg dan tenminste dat het wérkelijk past bij je merk en niet de 800e post in een dozijn is.
- Verwachten dat succes er is na drie posts. Een publiek opbouwen is als spierballen kweken: je moet blijven trainen.
Waarom deze podcast je “op temperatuur” gaat brengen.
In Het recept voor Sterke Socials gooien we geen droge marketingtermen naar je hoofd. We praten alsof je bij ons aan tafel zit, cappuccino in de hand, en we leggen je uit hoe je socials bouwt die wérken. Met praktijkvoorbeelden, inside tips, en ja… ook met wat knipoogjes en inside jokes. Kortom: Handvaten waar je wat mee kan.
Dus: wil jij dat jouw socials niet langer smaken naar lauwe rijst, maar naar een gerecht waar mensen voor terugkomen?
🎧 Beluister de aflevering op:
Podcast: Play in new window | Download (Duration: 52:42 — 121.1MB)