Leren van mannen met geweren

Onze Turkse vriend, Yusuf, is sinds vorige week geen onbekende meer voor jullie. Met zijn sobere uitrusting en zijn ronduit nonchalante houding hing in no-time niet alleen een zilveren medaille, maar ook heel het internet rond zijn hals. Waarom was iedereen hier zo wild van? Wel, De Rangers namen deze “Straight Shooter” eens onder de loep en haalden er een paar belangrijke marketinglessen uit.

Hou het simpel

Als we Yusuf ergens niet van kunnen beschuldigen, is het complexiteit. De man hield het ongelofelijk “simpel”. Geen fancy uitrusting, sci-fi bril of theatrale houding. Gewoon: “boem”. Wanneer je in je online communicatie hetzelfde doet, win je de harten van je klanten. Wees authentiek in woord en beeld. Laat fancy buzzwords achterwege, maak je website niet onnodig complex, en verzuip je socials niet in emoji’s, gifs en migraine-opwekkende lettertypes. Houd het eenvoudig, simpel en effectief.

Weet waar je moet mikken

Het uiteindelijke doel waar Yusuf vanaf 10 meter op mocht schieten, is nog geen 17 centimeter breed. Verdomd goed mikken is dus de boodschap. Dit geldt ook in je marketing. Laat de gedachte varen dat “iedereen” je potentiële klant is. Shotgun-marketing is lawaaierig, duur en 80% van je boodschap belandt in de spam. Ken je doelgroep heel specifiek en richt verschillende campagnes op verschillende doelgroepen. Mik, schiet, stuur bij en schiet opnieuw totdat je online verhaal goud scoort.

Een hand in je achterzak

Yusuf schiet met één hand in zijn achterzak. Als ondernemer moet je dat ook doen, want daar zit je portemonnee. Houd steeds de rendabiliteit van je online communicatie in de gaten. Hoeveel verkopen leverde de campagne je op? Of hoeveel tijd stak je erin versus wat je eruit haalde? Kan het beter? Kan het sneller? Schakel indien nodig een externe partij in, want ook je tijd is geld waard.

Investeer

Als je Yusuf bezig ziet, lijkt het toch poepgemakkelijk, niet? Maar hij heeft er flink wat tijd in gestoken om het zo eenvoudig te laten overkomen. Zilveren medailles trek je niet zomaar uit een la. Wie wil scoren met zijn online marketing moet investeren, zowel in tijd als in infrastructuur. Steek geld in je website, steek tijd in je social media. Heb geduld als het niet direct aanslaat, maar houd vol. Het komt wel goed.

Pang 

Om te scoren moet je eerst schieten. Dus neem de beslissing om ervoor te gaan. Social media communicatie is niet “iets dat je doet als je tijd hebt”. Nee, het is een kernactiviteit van je zaak. Net zoals je het licht aandoet op je kantoor en in je etalage, moet je ook je “online verhaal” van energie voorzien om er rendement uit te halen. Niet ooit eens, niet ‘later’, maar nu! … PANG.

En zo zie je maar, dat we allemaal iets kunnen leren van mannen-met-geweren, maar dan op een positieve manier. Hulp nodig om jouw digitale marketing naar een Olympisch niveau te brengen zonder je “cool” te verliezen? Op zoek naar authentieke communicatie die je “zilver” oplevert? Of kun je een helpende hand gebruiken om de trekker over te halen naar succes? Je weet wat je moet doen… Bel De Rangers.

Vergelijkbare berichten