waarom de hema de winkel om de hoek wil zijn


Vroeger was Hema zo’n winkel waar je, tijdens een dagje “op den Hollander”, wel eens een keertje naar binnen wipte. Al was het maar om verbaasd te kijken hoe ze worstenbroodjes aten met melk (yack), een snel koopje te doen of de geur van rookworst en pepernoten op te snuiven. Een oeroud merk in Nederland en sinds een paar jaar ook bij ons. Hema: Proper, voorspelbaar en misschien een tikje saai.

Hema kampte met een identiteitsprobleem.

Wanneer een winkel zoals Hema zich wil profileren op social media, brengt dat altijd uitdagingen met zich mee. Hun doelgroep is divers, het merk is “klassiek” en de content die je maakt, moet daar ook bij passen (lees: voorspelbaar en een tikje saai). Maar als je de Hema de laatste maanden op Facebook hebt gevolgd, dan zie je iets heel anders. Interviews met de toiletjuffrouw, kassaverkoopsters die watervaste mascara testen (door hun kop in een emmer water te steken) en een kijkje achter de schermen bij de stagiaire op haar eerste dag. De content lijkt poepsimpel om te maken, is technisch soms wat ruw, maar verrassend leuk om naar te kijken. Waarom? Het barst van de authenticiteit. Hema, een internationaal bedrijf met 700 winkels in 6 landen en 17.000 medewerkers, wil zich profileren als “de kleine zelfstandige om de hoek”.

Daar kunnen we allemaal iets van leren.

De belangrijkste les die je als kleinere KMO uit dit voorbeeld kunt halen, is dat deze communicatiestrategie werkt. Veel ondernemers houden hun online content heel “beschaafd”. Brave Vlamingen als ze zijn, staan ze voor de camera alsof ze het nieuws van 1985 presenteren en poseren ze voor de smartphone alsof het voor de klasfoto moet. De teksten zijn formeel en beleefd. Dat zit er bij ons ingebakken. Het moet “serieus” zijn, want het is voor “de zaak”. Maar juist de authenticiteit, echtheid en spontaniteit zijn waar je publiek op reageert. Formeel is prima, maar spontaan is leuker.

Rustig, rustig…

Maar ga nu niet als verzekeringskantoor een potje twerken op Instagram (ja, dat bestaat echt) of als uitvaartbedrijf mensen op straat vragen waar ze graag uitgestrooid willen worden. Het moet nog steeds passen bij je merk. Je beelden moeten helder zijn, je geluid verstaanbaar en je logo zichtbaar. Authentiek betekent niet amateuristisch. Maar adem eens diep in en uit voordat je aan je socials van deze week begint. Het mag minder stijf, er mag gelachen worden en de toon van je communicatie mag aansluiten bij de sfeer van je zaak. Ben je een gedreven perenboer uit Borgloon? Dan is het helemaal niet erg als we een golvend accentje horen. Is je kapperszaak gestructureerde chaos? Laat die vibe dan ook terugkomen in je socials. Kortom: wees wie je bent.

Van “winkel hier” naar “winkel bij jou”.

Grote ketens zoals Coolblue, Hema, Delhaize… Ze hebben marketingbudgetten waar wij alleen maar van kunnen dromen. Ze hebben het geld, de tijd, de middelen… En toch ligt hun marketingmanager ’s nachts wakker van wat hij niet heeft: een “gezicht” en “karakter” voor hun merk. Precies dat heb jij als kleinere zelfstandige wél in huis. Hier ligt jouw kracht: door het karakter en de eigenheid van je zaak op een originele en ongedwongen manier online te vertellen (lees: wees wie je bent) heb je het geheime recept om klanten naar je zaak te trekken.

Nood aan authenticiteit in jouw communicatie? Laten we eens gaan kijken wat jouw zaak allemaal kan vertellen. Haal meer uit je digitaal verhaal met De Rangers.

Vergelijkbare berichten