
De kans is groot dat je al van storytelling hebt gehoord. Misschien klinkt het wat wollig: “Mensen overtuigen met een verhaal.” Als ondernemer heb je echter vast wat beters te doen. Je wilt klanten bereiken en informeren over je producten en diensten, zodat ze bij je komen kopen. Maar daarvoor moet je hun aandacht kunnen vangen en vasthouden, en dat is niet altijd even makkelijk.
Storytelling kan je daarbij helpen. Storytelling is een techniek die je gebruikt om informatie naar je doelpubliek te sturen op een efficiëntere manier met een hoger rendement. De opzet is vrij eenvoudig: in plaats van te spreken over je producten en diensten, vertel je over een personage dat een probleem heeft en dat met jouw hulp dat probleem kan overwinnen en een ambitie kan vervullen.
Storytelling gaat niet over jou
Het is niet moeilijk om storytelling toe te passen, maar vaak schieten ondernemers de bal mis. Op hun website staat een heel verhaal over wie ze zijn, wat ze doen, hoe lang ze al bezig zijn (hoe goed ze zijn) en dat ze in hun vrije tijd Vlaamse zangers nabouwen in Lego. Allemaal heel leuk, maar niet het verhaal waar je klant naar op zoek is. Storytelling gaat namelijk niet over jou, het gaat over hen, de problemen waar ze tegenop lopen en hoe jij kan helpen die problemen op te lossen.
Van Technische hutsepot naar makkelijk opstapje
Toen we laatst een van onze klanten hielpen om de teksten van haar site om te zetten naar het storytelling-model, stelden we constant de vraag: Wat kan jouw product voor je klanten betekenen? Met welke problemen zit je klant? Welke eigenschappen van je product pakken dit probleem aan? Hoe begeleid jij je klanten om hun ambities te bereiken en wat houden ze eraan over? Het product dat ze verkocht, veranderde van een complex, technisch verhaal naar een opstapje voor haar klanten om naar het volgende niveau te komen.
Ieder goed verhaal heeft een held, en jij als ondernemer, met je geweldige service, vakkennis en fantastische producten en diensten, jij bent dat niet! Zorg ervoor dat je klant altijd de held is in het verhaal, die zijn of haar probleem dankzij jouw hulp gaat overwinnen. Jij bent de gids, de Yoda, de enabler.
Know, Like, Trust
Combineer je aanwezigheid op social media met storytelling om het “Know, Like, Trust” syndroom te creëren. Mensen zien je online, reageren positief op je content (want ook hier zijn zij de held en ben jij de gids) en gaan je vertrouwen om hen te helpen. In je communicatie heb je duidelijk laten zien dat je begrijpt wat ze nodig hebben en een plan hebt om ze te helpen. Je klant is echt wel koning.
Meer dan Enkele Woorden
Ook in je visuele communicatie is storytelling belangrijk. Breng je klanten in beeld, laat zien hoe je voor en achter de schermen werkt om hun verhaal waar te maken. Laat zien wat het resultaat is voor je klant en vang die tevreden emoties in sprekende beelden. Zo kan je klant zich ook echt een beeld vormen van wat je voor hem kan doen.
Brengt het Op? Storytelling: JA
Het begint al bij je Google-score. Door in de teksten op je site storytelling te gebruiken, ga je spreken met woorden waar je prospects naar zoeken. Je teksten zijn daarbij makkelijker leesbaar en zo opgebouwd dat je bezoekers sneller gaan kopen. Op je socials krijg je meer bereik en engagement omdat je content van hogere kwaliteit is. Je kunt zelfs storytelling gebruiken in je pitch en op het volgende netwerk-event gegarandeerd meer visitekaartjes uitdelen.
Yoda nodig?
Voor ons is storytelling het DNA van ons bedrijf. Als jij iedere dag worstelt om uit te leggen wat je nu precies doet, als jij nog iedere dag vecht voor de aandacht van je klanten en als je mensen echt wilt vertellen wat je voor hen kunt doen… Zet je X-wing aan de grond of geef ons een belletje. We draaien samen je zaak binnenstebuiten, kijken door andere ogen en helpen je om vanuit een ander oogpunt de kracht te ontdekken van je eigen goede verhaal.