laat AI de was doen

“Ik wil dat AI de was doet zodat ik mij kan bezighouden met mijn klanten (en niet andersom)”

Deze quote slaat de spijker op de kop. Nu de AI-hype wat is gaan liggen, kunnen we rustig nadenken over wat we als ondernemer van AI verwachten, specifiek bij het gebruik van kunstmatige intelligentie in ons online verhaal. Met alle buzz rond wat AI allemaal “KAN” vergeten we vaak de vraag te stellen: is AI hier wel de beste oplossing?

Generatieve AI (of AI die content ‘maakt’) de volledige controle geven over je creatieve en klantgerichte communicatie is een beetje als een groep 11-jarigen je vastgoedkantoor laten runnen, terwijl jij achterin de zaak de wc-bril poetst met een tandenborstel.

Jij ben de USP

Het is een pittige vergelijking, maar er zit een kern van waarheid in. Als kleine(re) onderneming is je authenticiteit (in zakendoen en communicatie) het sleutelelement waarom klanten voor jou kiezen. Dit Unique Selling Point volledig in handen geven van een algoritme lijkt misschien niet de beste zet.

Vijf manieren om AI slimmer te gebruiken.

Laat AI je communicatie formaliseren: Moet het wat ‘plechtiger’? Laat AI dan je mails formaliseren: betalingsherinneringen, offerte-teksten, formele afspraken. Als het “deftig zwart op wit” moet staan, is generatieve AI je grote vriend.

Laat AI je content optimaliseren: Een mailtje dat wat korter mag of minder agressief moet klinken? Een blogpost die een stukje korter kan? Of even checken of je social media post grammaticaal in orde is? Dat is een job voor AI. Kopieer je content en lees de output van AI grondig na om te checken of het nog echt “klinkt” alsof het uit jouw pen komt. Het laatste wat je wilt, is dat je authentiek geschreven stukje gekunsteld gaat klinken.

Laat AI je inspireren: Vraag AI om drie dingen te noemen waar jouw doelgroep wakker van ligt of welke zaken de beslissing van jouw klant voor X beïnvloeden. Gebruik AI om blinde vlekken in je contentplan te ontdekken met inzichten waar je zelf nog niet aan gedacht had. Hier is het wel belangrijk om goed te “prompten” en AI te vertellen wat je precies doet en wie je klanten zijn.

Laat AI bestaande content ‘rehashen’: Heb je een leuk artikel gevonden dat je klanten boeiend zouden vinden? Kopieer het naar AI en vraag om een paar suggesties voor social media posts of een samenvatting voor je nieuwsbrief. Gebruik het als inspiratie voor je eigen content, maar kopieer niet klakkeloos wat er op het scherm staat.

Laat AI nooit tussen jou en je klanten komen: Je blogs, teksten voor je website en social media posts volledig laten schrijven door AI is riskant. Je geeft wat parameters in en hoopt dat de output goed is, maar bijsturen is lastig omdat AI vaak iets heel anders bedenkt. Bovendien begint de algemene “feel” van zo’n post te vervagen omdat jouw collega’s en concurrenten dezelfde AI gebruiken. Weg originaliteit, en je klanten merken echt wel het verschil en voelen aan dat je “klantcontact” liever door een machine laat doen.

Dus…

AI is er om ons te helpen, om ons bij te staan bij beter zakendoen en meer tijd te hebben voor leuke dingen. Maar geef AI niet vanaf dag één de volledige controle over je zakelijke communicatie. Bedenk: slimme mensen weten wat technologie kan doen, verstandige mensen weten waar ze technologie het best inzetten. Het zijn maar een paar woorden, met een wereld van verschil. Gebruik AI zodat je meer tijd hebt voor datgene waar jij uitzonderlijk goed in bent: op een authentieke manier contact leggen met je klant.

Even digitaal door de bomen het bos bijster? #callderangers en we zoeken samen uit hoe jouw “digitaal verhaal” het best geholpen kan worden met wat “Artificiële Intelligentie”. We kijken ernaar uit om iets van je te horen.

Vergelijkbare berichten