Ok, zotte vraag maar we polsen niet naar de staat van je mentale gezondheid, maar eerder naar de succes-rate van je harde werk op Instagram. Want natuurlijk ben je daar actief. Je post Stories, Foto’s, Reels en sleept iedere week een hele resem van je collectie in beeld maar, brengt het ook iets op? Wij sommen alvast 5 “Symptomen” van een goeie Instagram aanpak voor je op.

Succes op Instagram

5 “Symptomen” dat je goed bezig bent.

1. Je zaak wint aan bekendheid

Een sterke Instagram-strategie zorgt nu eenmaal voor meer organisch bereik. Dus gaan meer mensen je content zien en dat is essentieel voor de groei van je merk. Maar het gaat verder dan alleen zichtbaarheid. Wanneer je consequent goeie, relevantie content maakt, creëer je een herkenbaar en betrouwbaar imago. Zo blijf je op de radar in je lokale regio, maar je bereikt ook mensen daarbuiten. Nieuwe potentiële klanten beginnen je te volgen, leren je merk kennen, en uiteindelijk wordt jouw zaak hun go-to place. Digitale passage maak je zelf!

2. Nieuwe, koopklare klanten stappen bij je binnen

Als je Instagram goed aanpakt dan trek je niet zomaar volgers aan; je krijgt volgers met “koop-intentie”. Die mensen hebben je zaak online ontdekt en hebben al interesse in wat je te bieden hebt. Ze stappen binnen met een duidelijke behoefte of verlangen en zijn een pak makkelijker om aan te verkopen. Omdat ze al een connectie voelen met jouw merk door je Instagram-content, wordt het makkelijker om via upselling en cross-selling extra producten of diensten aan te bieden.

3. Het gaat je niet meer om ‘likes’ en volgers

Vroeger lag je ’s nachts wakker van je aantal volgers en likes. Maar als je Instagram-strategie echt werkt, merk je dat je niet meer gefocust bent op die oppervlakkige statistieken. Jij legt je focus op het bouwen van een sterke, betrokken community. Deze kleinere maar krachtige groep volgers is niet zomaar geïnteresseerd in je merk; het zijn loyale klanten die herhaaldelijk bij je kopen. Zo ga je voor een solide klant basis die je geld in het laatje breng.

4. Je cijfers spreken voor zich

Nu we het over geld hebben: Een succesvolle Instagram-strategie zie je terug in je financiële resultaten. Wanneer je Instagram-klanten daadwerkelijk beginnen te kopen, gaat je omzet stijgen. Deze klanten zijn vaak minder prijsgevoelig omdat ze geloven in de waarde van je producten of diensten. Ze willen gerust meer betalen voor de kwaliteit en de ervaring die je bied. Dus hoef je niet terug te vallen op kortingsacties om te verkopen. Dat brengt hogere marges en een betere winstmarge, terwijl je merkwaarde toeneemt.

5. Je steekt minder energie in je socials

Wanneer je Instagram-strategie op rolletjes loopt, merk je dat je efficiënter kunt werken. Je weet precies wat je moet communiceren en hoe je dat moet doen om je volgers te betoveren en aan te zetten tot kopen.

Zo ga je minder tijd hoeven te verprutsen aan het bedenken van nieuwe ideeën of het voortdurend aanpassen van je aanpak. De content die je deelt is gericht en effectief, geeft meer resultaten en vraagt minder inspanning. Da’s meer focus voor andere belangrijke aspecten van je bedrijf, terwijl je Instagram-content toch meer verkoop genereert.

Je bent er nog niet ?

Kan gebeuren. Instagram is een krachtige Social Media tool, maar als ondernemer is het ontzettend belangrijk dat je de juiste strategie kiest wanneer je online gaat communiceren.

Plaatjes schieten is makkelijk en jagen achter likes en volgers is tijdrovend (en vermoeiend), maar een goeie ondernemer denkt heel goed na over zijn strategie. Wat vertel je op welke manier om die “oogballen” in kopende klanten te transformeren. Het is een mix van goeie content, gerichte inhoud en een goed inzicht in wie je volgers zijn en wat ze willen: Dat zijn de belangrijkste krachtlijnen achter doordacht zakelijke posten op Instagram.

Hulp nodig ?

Hulp nodig om jouw Instagram strategie een tikje bij te stellen? Schrijf je dan in voor onze workshop op 23 September: “Instagram Secrets” en leer samen met een kleine groep ondernemers hoe jij die online strategie helemaal naar je hand zet en de vijf “Symptomen van Insta-Succes” ook op je eigen zaak gaat toepassen. Schrijf je snel in

Vergelijkbare berichten