
“Ik wil meer volgers,” zegt mijn nieuwe klant, terwijl hij me vol verwachting aankijkt vanaf de andere kant van de tafel. “Waarom?” vraag ik. “Dan heb ik meer views en meer likes,” antwoordt hij enthousiast. Wanneer ik hem vraag of hij met views en shares zijn huur kan betalen, blijft hij het antwoord schuldig. Want onze ondernemer spiegelt zich aan een ander soort ‘entrepreneur’ die er elke dag voor gaat om de populariteitswedstrijd op het internet te winnen: de “influencers”.
Maar daar knelt het schoentje, want marketing voor een influencer en marketing voor een ondernemer zijn twee verschillende diersoorten. Ik leg even uit waarom.
Het is een ander businessmodel
Influencers maken content waarmee ze een “community” opbouwen en benaderen vervolgens bedrijven om tegen betaling producten en diensten aan die community voor te stellen. Voor de influencer is de omvang van de community en het aantal “views” bepalend voor het tarief dat ze aan deze bedrijven kunnen aanrekenen. Hoe meer volgers/views, hoe hoger het tarief. Dat is dus een ander verdienmodel dan jij en ik, die social media gebruiken om producten en diensten rechtstreeks aan ons publiek te verkopen.
Kwaliteit over kwantiteit
Als ondernemer heeft het geen zin om je blind te staren op de ‘omvang’ van je community. Uiteraard moeten mensen weten dat je bestaat, maar die volgers moeten ook bij je komen kopen. 15.000 volgers in Zuid-Amerika gaan geen brood kopen in je bakkerij in Zwevezele. Bouw dus een kwalitatieve community op van mensen die regelmatig interactie hebben met je content en die je kan aanzetten om klant te worden.
Regelmaat over volume
Wie op TikTok wil slagen, moet wel 2 tot 3 filmpjes per dag maken. Geen probleem als dat als influencer je dagtaak is. Maar als ondernemer heb je een zaak te runnen. Daarom is “regelmaat” belangrijker dan kwantiteit. Goede content die waardevol is voor je klanten op regelmatige basis is voldoende om succesvol te zijn als ondernemer op social media.
De hoofdrol en de bijrol
‘Me-me-me’: dat is de kern van influencer marketing. Hun volgers hebben interesse in de inhoud maar vooral de persoon van de influencer. Zij “stralen” in hun kanaal waar het gaat over ‘hen’. Dat is bij ondernemers andersom. Maak content waarin je KLANT de hoofdrol speelt. Praat over hun problemen en uitdagingen en leg uit hoe jij kan helpen met jouw producten en diensten. Jouw socials gaan over je klanten.
Een ander soort van Socials
Terwijl influencers de hele dag tijd hebben om de perfecte reel te maken en andere influencers te overtreffen, moet jij een zaak runnen en klanten bedienen. Zorg daarom dat je content kwalitatief goed is, maar besteed niet uren aan perfectie (want die bestaat niet). Dat ruwe kant is authentiek.
Wanneer we bij De Rangers ondernemers aan tafel krijgen die hun social media strategie afstemmen op adviezen van hun zoon of dochter, moet ik deze verschillen altijd even uitleggen. Ja, “de jeugd” weet beter hoe ze social media kanalen moeten gebruiken, maar ze hebben een vertekend beeld van wat je daar moet vertellen om succesvol te ondernemen. Hun goedbedoelde adviezen zijn “influenced by influencers” en moeten met een korreltje “ondernemersverstand” genomen worden voordat je ze implementeert. Want alle influencers zijn misschien wel ondernemers, maar niet alle ondernemers zijn influencers.
Hulp nodig om jouw social media strategie op scherp te zetten en meer te bereiken met je digitale verhaal? Laat je bij deze door ons beïnvloeden en Call De Rangers.
Saskia.