
Ik las het vorige week ergens in de krant: Apenpokken in opmars ergens in Afrika. De Wereldgezondheidsorganisatie ligt er ’s nachts wat ongemakkelijk van wakker en viroloog Marc van Ranst kocht nog eens een fris truitje om in een interview te beweren dat het “allemaal niet zo erg was”. Dit verhaal past misschien weer in de komkommertijd van de nieuwsberichten, maar ik bleef er toch even over nadenken. Stel je voor dat het ook zo’n pandemie zou worden, met lockdown en alles. Zijn we daar als ondernemers eigenlijk wel klaar voor en wat hebben we geleerd uit de eerste coronagolf.
Over telewerken en de rest
Als mijn auto, samen met een berg andere auto’s, weer stationair staat te draaien op de ring van Antwerpen stel ik mezelf de vraag waarom woon-werkverkeer nu ook alweer moet. Met de scholen die weer open zijn en de kinderopvang die op volle toeren draait, is thuiswerken toch geen uitdaging meer? We hebben eindelijk de technologie in de vingers (ziet u mijn scherm?) en kenniswerkers kunnen qua infrastructuur meer dan 80% van het woon-werkverkeer afschaffen.
Kan ik van overal bij je terecht ?
Wat me bijblijft uit de coronaperiode is de verbluffende inventiviteit van veel kleinere ondernemingen om ondanks gigantische beperkingen (budget en steeds veranderende quarantaineregels) toch nog geweldige service te bieden. Schoenen bestellen via WhatsApp, eten bestellen via de Facebookpagina – zelfs zonder een kant-en-klare webshop deden ze aan ‘commerce’. Iedereen zag het belang van online verkopen in en beloofde zo snel mogelijk werk te maken van een webshop. Maar bij velen is die shop er na de lockdown nooit gekomen. Hun digitale ambities vervagen en ze wachten vol ongeduld op belgerinkel in hun winkel.
Hoe is het met je digitale marketing ?
In de lockdown moest je er als ondernemer staan! Je moest bezig zijn met je socials en mensen letterlijk vertellen dat je nog leefde. Je zaak promoten, je werknemers motiveren, je producten slijten. Het kleine schermpje in onze achterzak werd op dat moment ons venster naar de wereld. De kater die we overhielden aan al die uren schermtijd heeft de populariteit van social media tijdelijk een dip gegeven, maar ook bij veel bedrijven is dat vurig enthousiasme om hun verhaal online te vertellen weer wat verwaterd.
Kan je het nog ?
Ik herinner mij de lockdown vooral als een periode waarin ik in hemd en korte broek, samen met mijn partner, meer dan 120 webinars heb gegeven om de digitale skills van ondernemers op te krikken. Gretig leerden al onze studenten het belang van Instagram Reels, Facebook, LinkedIn en hoe ze met Canva hun digitale communicatie in hun eigen huisstijl konden gieten. Onze afgestudeerden gingen gewapend met een waar kennisarsenaal de wereld in. Maar hoeveel van die kennis is nog operationeel? Hoe vaak wordt die nog toegepast en in hoeverre is die nog up-to-date? Weet jij nog hoe het moet of is het een zaak van “hoe was het ook alweer?”
Dus
Het is een gedachte waar we eens bij stil mogen staan: Welke lessen heb je getrokken uit de eerste lockdown? God spaar ons dat we weer terug moeten naar de tijd van bubbels en mondmaskers, maar de lockdown heeft ons laten zien dat ondernemen verder denken (en doen) is dan je neuslengte. Want je digitaal verhaal moet je elke dag kunnen vertellen. Op een website die goed gevonden kan worden, met teksten die helder zijn geschreven in een taal die je klant begrijpt. Je beeldverhaal moet in karaktervolle foto’s en heldere video’s het vertrouwen in je zaak via het scherm kunnen overbrengen. Je socialmediacommunicatie moet het ritme zijn in je online melodie.
Want er is één pandemie waar we elke dag mee te maken krijgen en waar geen vaccin tegen bestand is: de steeds versnellende vooruitgang van de digitale samenleving. Een boek waarvan een nieuw hoofdstuk begint met jouw digitale verhaal.